مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

تشکیل و ثبت کمپانی تضامنی و نسبی

دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۰۲:۳۱ ق.ظ

آشنایی با کمپانی تضامنی و نسبی

شرکتهای تضامنی و نسبی در زمره شرکتهای افراد می‌باشند .
در تعریف موسسات تضامنی بایستی اظهار‌کرد شرکتی است که در زیر نام مخصوصی برای کارها تجاری فی مابین دو یا این که یکسری نفر , متعهد تضامنی تشکیل می شود و چنانچه میزان دارایی کمپانی برای همگی قروض کمپانی کافی نباشد , هر مورد از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض است . ( ماده 116 ق . ت ) در تعریف کمپانی نسبی نقل شده شرکتی است که برای کارها تجاری پایین نام اختصاصی میان دو یا این که تعدادی نفر تشکیل و مسئولیت هریک از شرکاء به نسبت سرمایه ای است که در کمپانی نهاده اند . ( ماده 183 ق . ت ) این موسسه موسسات غالباَ از سمت اشخاصی تشکیل می شود که به یکدیگر اعتماد دارا هستند . در انگلستان بدین این مجموعه شرکتهای partnership تفسیر می شود و در کشورهای انگلوساکسون این موسسه شرکتهای شخصیت حقوقی ندارند در دستمزد کشور ایران کمپانی تضامنی و نسبی دارنده شخصیت حقوقی جدا است و بودجه آن از بودجه شرکاء جداست و ممکن است ورشکسته اعلام گردد چون تاجر تلقی می شود . ( ماده 412 ق . ت ) در صورت ورشکستگی کمپانی , طلبکاران کمپانی نسبت به میزان دارایی کمپانی بر طلبکاران خویش شرکاء ارجحیت دارا هستند . شخصیت حقوقی کمپانی تا آن جا از شخصیت شرکاء جداست که ورشکستگی کمپانی با ورشکستگی شرکاء و ورشکستگی شرکاء یا این که ورشکستگی کمپانی ملازمه ندارد . ( ماده 128 ق . ت ) . سود این استقلال شخصیت این است که ملیت کمپانی از ملیت شرکاء هم جداست , اگر چه که در دست گرفتن شرکاء بر این مدل کمپانی از موسسات دیگر بیشتر است .
بررسی میزان مسئولیت شرکاء

در کمپانی تضامنی , در شرایطی که که بعداز انحلال و تصفیه کمپانی , خواه این انحلال ناشی از ورشکستگی یا این که از روی اراده باشد , مشخص شود کمپانی ناتوان از پرداخت جزو بدهی های خویش است , هر مورد از بستانکاران حق مراجعه به اموال فردی یک یک شرکاء نسبت به کل بدهی کمپانی را داراست . چون که مسئولیت شرکای این مجموعه ( کمپانی تضامنی ) نیز تضامنی و نیز نامحدود و بی رابطه با سهم هر سهیم در کمپانی است .
بخش دوم ماده 124 ق . ت مسئولیت نامحدود و تضامنی شرکاء را به‌این نحو ابلاغ میدارد :
( . . . . در هر حال هیچ یک از شرکاء نمی توانند به نسبت دادن این‌که میزان قروض کمپانی از میزان سهم وی در کمپانی تجاوز می‌نماید از تادیه قروض کمپانی امتناع ورزد . تنها در رابطه ها دربین شرکاء مسئولیت هریک از آنها در تادیه قروض کمپانی به نسبت سرمایه خواهد بود که در کمپانی نهاده است آن نیز در صورتیکه که در کمپانی طومار ترتیب دیگری اتخاذ نشده باشد ( .
نامحدود و تضامنی بودن مسئولیت شرکاء برای پشتیبانی از افراد ذی نفع و فقط در قبال آنان کاربرد داراست و شرکاء در ارتباط ها دربین خویش مشمول قاعده مسئولیت به نسبت سرمایه در کمپانی است .
در نصیب انتها ماده 124 بالا , قابلیت و امکان اتخاذ ترتیب دیگر در کمپانی طومار را تجویز کرده است ولی این توافق صرفاَ در رابطه ها در بین خودشان حاکم است و علیه افراد ثالث اعتباری ندارد چون ضابطه آمره است .
حالت فوق الذکر درخصوص شرکت ها تضامنی , درباره با کمپانی نسبی از پیچیدگی کمتری شامل است . در کمپانی نسبی مسئولیت هر مورد از شرکاء به نسبت سرمایه ای است که در کمپانی نهاده است . در سود , در کمپانی نسبی میزان سرمایه ای که سهم دار در کمپانی داراست و تعهداتی که از شرکت کردن او به توشه میاید تعادل منطقی موجود هست . هم اکنون در‌صورتی‌که در کمپانی با یک میلیون سرمایه و یک میلیارد بدهی پرداخت نشده بعد از انحلال کمپانی ,


 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۳۰
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی