مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

مجمع همگانی معمولی

مجمع همگانی معمولی , مجمعی است که در آن گزینش مدیران انجام میگیرد , اکانت های کمپانی ثبت می شود , تقسیم سود انجام میگیرد و بازرس یا این که بازرسان کمپانی گزینش میشوند و معاملات مدیران با کمپانی به ثبت می‌رسد . به صورت خلاصه می بایست خاطرنشان کرد درین مجمع هر تصمیمی که متضمن تغییر‌و تحول اساسنامه نباشد اتخاذ می شود .

در مجمع همگانی معمولی , میزان کافی رسمی عبارت است از حضور دارندگان اقلاً بیشتراز نصف سهامی که حق رای دارا‌هستند . در حالتی که در اولی دعوت حدنصاب مذکور نتیجه ها نشود , مجمع برای توشه دوم دعوت خواهد شد و با حضور هر توده ازصاحبان سهامی که حق رای دارا‌هستند , رسمیت پیدا می نماید , به شرط آنکه در دعوت دوم فیض دعوت نخستین قید شده باشد ( ماده 87 لایحه رسمی 1347 ) .

در مجمع همگانی معمولی تصمیمات با اکثریت نصف به علاوه یک آرای حاضر در گرد‌همایی دارای اعتبار خواهد بود , مگر در تعیین مدیران و بازرسان – که اکثریت نسبی کافی است . در گزینش مدیران , تعداد آرای هر رای دهنده در عدد مدیرانی که می بایست تعیین شوند ضرب می شود و حق رای هر رای دهنده برابر نتیجه ها ضرب مذکور خواهد بود . رای دهنده می‌تواند آرای خویش را به یک نفر بدهد یا این که آن را دربین یک‌سری نفری که مایل باشد تقسیم نماید . اساسنامه کمپانی نمی تواند مغایر این ترتیب را مقرر دارااست . مجمع همگانی معمولی بایستی دستکم سالی یک توشه تشکیل شود و هیئت مدیره یا این که بازرس می‌توانند در مواقع حتمی آن را به صورت فوق العاده دعوت نمایند .

مجمع همگانی فوق العاده

مجمعی است که انحصاراً صلاحیت دارااست اساسنامه کمپانی را تغییر‌و تحول دهد . ماده 83 لایحه رسمی 1347 مقرر نموده است : ( هر جور تغییر تحول در مواد اساسنامه یا این که در سرمایه کمپانی و یا این که انحلال کمپانی گذشته از موعد منحصراً در صلاحیت مجمع همگانی فوق العاده هست ( . روشن است تغییر‌و تحول سرمایه هم از مصادیق تغییر تحول اساسنامه است , همانطور که انحلال کمپانی یا این که تغییر تحول مورد کمپانی , تغییر و تحول بازه کمپانی ( در شرایطی‌که کمپانی دوران داشته باشد ) , تغییر و تحول اسم کمپانی و تبدیل کمپانی از مصادیق آن میباشند .

در مجمع همگانی فوق العاده دارندگان بیشتراز نصف سهامی که حق رأی دارا‌هستند , بایستی در گرد هم آیی برای تصمیم گیری شخصاً یا این که بوسیله نماینده حضور داشته باشند . در صورتی‌که در اولی دعوت این حدنصاب نتیجه ها نشود , مجمع برای توشه دوم دعوت شده و با حضور دارندگان بیش تر از یک سوم سهام دارنده حق رأی رسمیت می‌یابد و اتخاذ تصمیم می نماید , به شرط آنکه در دعوت دوم سود دعوت نخستین قید شده باشد ( ماده 84 لایحه رسمی 1347 ) . در مجمع همگانی فوق العاده تصمیمات همواره با اکثریت دو سوم آرای حاضر در گردهمایی قانونی دارای اعتبار است .

ضابطه گذار , علاوه بر مجامع مؤسس و معمولی و فوق العاده , در ماده 93 لایحه رسمی از مجمع دارندگان ( مدل مخصوصی از سهام کمپانی ( حرف کرده که در‌حالتی که مجمع همگانی صاحبان سهام بخواهد در حقوق و دستمزد این دسته سهام تغییراتی ساخت نماید , بایستی موافقت صاحبان آن را جلب نماید . موافقت این صاحبان سهام هنگامی نتیجه ها می شود که آن‌ها در نشست خاصی آن تصمیم را ثبت نمایند و برای آنکه تصمیم دارای اعتبار باشد , ضروری است دارندگان نصف این نوع سهام در گرد هم آیی حاضر باشند و در‌حالتی که درین دعوت این میزان کافی نتیجه ها نشود , در دعوت دوم حضور دارندگان اقلاً یک سوم این نوع سهام حتمی است . تصمیمات حضار همواره به اکثریت دو سوم رای ها دارای اعتبار خواهد بود . از جمله سهام دارنده دستمزد مختص , سهام انتفاعی است که بعداز استهلاک سرمایه و گشوده پس دادن مبلغ اسمی سهام به دارندگان سهام تولید می شود – که ولی در کشور‌ایران , معمول نیست . ضابطه گذار برای سهام ممتاز ترتیب دیگری در ماده 42 لایحه مقرر کرده و این در حالی است که سهام ممتاز هم از جمله سهام دارنده دستمزد منحصر به فرد به شمار میرود .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۲۱
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی