مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

دانستنی های ثبت کمپانی تضامنی

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۹، ۰۵:۲۴ ب.ظ

یکی از گونه های موسسات تجاری , کمپانی تضامنی است . به موجب ماده 116 ضابطه تجارت : ( کمپانی تضامنی , شرکتی است که در ذیل نام منحصر برای کارها تجاری دربین دو یا این که چندین نفر بامسئولیت تضامنی تشکیل می شود . در صورتی میزان دارایی کمپانی برای تادیه تمام قروض کمپانی کافی نباشد , هرمورد از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض کمپانی است .

هر قراری که دربین شرکا برخلاف این ترتیب داده شده باشد , مقابل افراد ثالث , کان لم یکن خواهد بود .

در زمینه‌ی تشکیل و ثبت کمپانی تضامنی قضیه های زیادی قابل بررسی است . از جمله مسئله کمپانی , نام کمپانی , ملزومات رسمی , تشکیل کمپانی تضامنی , سود , ضرروزیان , سرمایه کمپانی تضامنی , مدیر کمپانی تضامنی , شرکا کمپانی تضامنی , انتقال سهم الشرکه شرکا , مسئولیت سهم دار نو , فوت سهم دار , طلبکاران کمپانی تضامنی , تبدیل کمپانی تضامنی به سهامی و مدارک ثبت کمپانی تضامنی که در‌این مقاله به آنان اشاره می شود .

مورد کمپانی

کمپانی تضامنی یک کمپانی تجاری است , نیز از حیث شکلی و نیز از لحاظ موضوعی . به این ترتیب , کمپانی تضامنی را برای کارها غیرتجاری نمی‌توان ساخت .

به موجب این محدودیت , زمینه کمپانی قادر است منحصر به فرد باشد به یک کار تجاری یا این که اعمال تجاری گوناگون . در غایت می بایست دقت داشت که زیرا مدیران کمپانی تضامنی نماینده قانونی تلقی می‌شوند , اختیارات و مسئولیت های آنها به عبارتی است که در شرکتنامه یا این که اساسنامه کمپانی قید شده و شرکا بر آن توافق کرده اند . اما این‌شیوه راه‌حل به ضرر افراد ثالثی است که با کمپانی داد و ستد می نمایند , چون هر گاه معاملات مدیریت بیرون از حدود اختیارات وی , تحت عنوان نماینده قانونی باشد , افراد مزبور حق برگشت به کمپانی را نخواهند داشت . برعکس , شرکا اطمینان خواهند داشت که مدیریت در صورتی‌که از حدود اختیارات تفویض شده به وی بیرون شود , خویش بایستی جوابگو باشد .

نام کمپانی

در نام کمپانی تضامنی می بایست عبارت ( کمپانی تضامنی ( و دست‌کم نام یک نفر از شرکاء ذکر شود . در‌حالتی که نام کمپانی شامل اسامی تمام شرکاء نباشد بایستی بعداز نام سهیم یا این که شرکایی که ذکر شده شده‌است عبارتی از قبیل ( و شرکاء ( یا این که ( و برادران ( یا این که ( و پسران ( قید شود .

لازمات رسمی

الف ) از‌آنجا‌که نام کمپانی تضامنی نیازمند معرفی اسم سهم دار یا این که شرکاء است براین اساس در شرایطی که سهم دار درج شده در نام کمپانی فوت کند یا این که از توده شرکاء بیرون شود می بایست اسم یکی دیگر از شرکاء در نام کمپانی قید شود . در‌صورتی‌که کمپانی راجع‌به جایگزینی اسم یکی‌از شرکاء به توافق نرسند کمپانی منحل می شود .

ب ) با اعتنا به این‌که مسئولیت شرکاء تضامنی است هر مورد از آنان به صورت شخصی و جمعی مقابل مطالبات بستانکاران وفادار و مسئولیت تام دارا‌هستند . بر این اصول هر بستانکار کمپانی می‌تواند برای وصول مطالبات به هر کدام از شرکاء که دسترسی دارااست مراجعه و نسبت به وصول آنان مبادرت کند و کمپانی نمی تواند از توشه مسئولیت کتف خالی نماید اگرچه او حق داراست در قبال پرداخت به بستانکاران طبق اساسنامه سهم خویش را از سایر شرکاء مطالبه و وصول کند .

ج ) در صورتیکه اساسنامه در مورد تضامن شرکاء ترتیبی برخلاف ضابطه تجارت تجویز کند مراتب صرفاَ در بین شرکاء نافذ بوده و در قبال افراد ثالث بلااثر است .
تشکیل کمپانی تضامنی

برای تشکیل کمپانی تضامنی , شرکا می بایست مطابق ضابطه شرکتنامه را تهیه و امضا کنند . در شرکتنامه , حدود , شرکت کردن , وظیفه های , اختیارات و دستمزد هرکدام از شرکا مشخص و معلوم می شود . دست کم مسائلی که در شرکتنامه قید می شود , به موجب مثال چاپی سازمان ثبت شرکت های عبارتند از : اسم کمپانی , دسته کمپانی , مسئله کمپانی , مرکز ها با اهمیت کمپانی , آدرس بی نقص آن , اسامی شرکا یا این که موسسین , شناسنامه و محل اقامت آنها , مبدا تشکیل کمپانی و بازه آن , سرمایه کمپانی از جمله نقدی و جنسی , میزان سهم الشرکه شرکا , مدیران کمپانی و اختیارات آنان و کسانی که حق امضا دارا‌هستند , زمان رسیدگی به اکانت , ترتیب تقسیم سود , باطل کمپانی , محل شعب کمپانی و بازرسان کمپانی .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۱۹
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی