مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

درخصوص ثبت کمپانی دولتی چه می‌دانید ؟

يكشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۹، ۰۱:۲۶ ب.ظ

قانون دولتی کشور ایران تصویب شده 18 / 2/ 1307 در ماده 571 کمپانی دولتی را به شرح آینده تعریف کرده است :
( کمپانی عبارت است از اجتماع دستمزد مالکین متفاوت در شی ء واحد , به نحو رواج ( .
کمپانی دولتی ممکن است ازروی میل باشد که در‌این‌صورت‌ بوسیله عقدی از عقود نتایج می شود یا این که در فیض فعالیت شرکا از قبیل مزج از روی اختیار , یا این که پذیرش مالی مشاعاً در عوض فعالیت یک‌سری نفر ( ماده 573 ق . م )
ضابطه دولتی کشور ایران از فقه اسلام متأثر است . بنابراین کمپانی دولتی ممکن است قهری باشد . تعریف کمپانی قهری در ماده 574 ضابطه دولتی چنین آمده است :
( کمپانی قهری اجتماع حقوق و دستمزد مالکین است که در سود امتزاج یا این که ارث نتایج می شود ( .

ضابطه مالیات های بی واسطه تصویب شده 3/ 12/ 1366 که از نخستین سال 1368 به موقع اجرا گذارده شده‌است , در رابطه دریافت مالیات از شرکت ها دولتی ضوابط مقتضی پیش گویی کرده است که از قرار پایین میباشد :
تبصره 3 ماده 100 : ( در شرکتهای دولتی , تسلیم اظهارنامه ( اظهارنامه مالیاتی ( بوسیله یکی‌از شرکا , موجب اسقاط تکایف بقیه شرکا خواهد بود ( .
تبصره ماده 93 : ( درآمد شرکتهای دولتی از جمله ازروی اراده یا این که قهری و همینطور درآمد ناشی از کار های مضاربه ای , در‌صورتی‌که که ادله ( مضارب ) فرد حقیقی وواقعی باشد , شامل این فصل میباشد ( .
تبصره ماده 101 : ( در موسسه ها دولتی در‌صورتی‌که که تعداد شرکا بیش تر از دو نفر نباشد , هرمورد از شرکا با رعایت تجرد و یا این که داشتن همسر یا این که اولاد , از معافیت مربوط استعمال می‌نماید . و هر گاه شرکا بیشتراز دو نفر باشند میزان معافیت از یک میلیون و دویست هزار ریال تجاوز نخواهد کرد و مبلغ معافیت به صورت معادل میان شرکا تقسیم و مانده سهم هر سهیم , مستقل مشمول مالیات خواهد بود ( .
وجاهت فقهی قانون ها ضابطه مالیات های بدون واسطه تصویب شده 3/ 12/ 1366 متاثر از نشانه‌ها مختلف سوره های قرآن مجید دایر به فرمان دادن زکات میباشد .

هم اکنون با اعتنا به بند 2 ماده 47 ضابطه ثبت , که ثبت شرکتنامه را الزامی می داند , آیا این دستور , منحصربه‌فرد به موسسه ها تجاری است ؟ و یا این که دربرگیرنده قراردادهای دولتی که بر مبنای مضاربه و یا این که به نحو دیگر تهیه و تنظیم شده باشد هم می‌گردد ؟
مثلاَ تعدادی نفر پیشه ور که صاحب و مالک پیشه واحدی می باشند , شرکتنامه معمولی تهیه و شاغل می گردند , آیا این شرکتنامه در صورت حدوث اختلاف قابل نسبت دادن در محاکم می‌باشد ؟
کمیسیون مشورتی سازمان حقوقی وزارت دادستانی در مورخ 22/ 7/ 1352 حیث می‌دهد :
( حیث به‌این اینکه به موجب بند 2 از ماده 47 ضابطه ثبت اوراق و املاک , ثبت شرکتنامه به طور کلی الزامی شناخته شده و متعاقب آن ضمن ماده 48 , ضمانت اجرای عدم ثبت را عدم قبول گواهی در مراجع قضایی و اداری اعلام نموده , براین اساس , شرکتنامه از جمله دولتی و تجاری , می بایست به ثبت رسد , منتهی تشریفات و دین ثبت شرکتنامه های تجاری وفق ضابطه تجارت و ضابطه ثبت موسسات در سازمان ثبت کمپانی هاست و ثبت شرکتنامه دولتی در محل کار ورقه ها قانونی , به کار میاید . (
به حیث میرسد اولاَ نسبت به مورد آئین طومار اجرایی ضابطه ثبت موسسات که از مورخ 15/ 3/ 1310 قابل انجام است , در ماده 34 انتخاب تکلیف نموده و می گوید :
( شرکتهای منعقده در بین مغازه داران قسمتی از , که اطلاق تاجر به آنان نمی‌شود , و مطابق قانون ها نمره 7044 - مورخه 15 خرداد ماه 1311 وزارت عدلیه تشخیص و رقم خورده گردیده اند , در عداد موسسه ها تجاری نبوده و تحت عنوان قرارداد , مطابق قانون ها ضابطه ثبت سندها , در دفترها سندها قانونی بایستی به ثبت رسد ( .
ثانیاَ : قضیه درخور بررسی بوده که آیا کمپانی معمولی مورد استعلام از مصادیق کمپانی ابدان یعنی کمپانی در فعالیت در معنای فقهی آن بوده است یا این که خیر ؟




 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۲۲
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی