مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

شناخت با ثبت کمپانی تعاونی توزیعی

سه شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۰۳:۲۷ ق.ظ

شرکت های تعاونی تولیدی مثل دامداران , کشاورزان , رویش دهندگان زنبور عسل یا این که صاحبان صنعت های و هر گروهی دیگر که در جایگاه تولیدی نام برده گردیده اند , در صورت تشکیل تعاونی برای تامین نیازهای خویش از دسته تعاونی های توزیعی ( تامین کننده نیاز تولیدکنندگان ) محسوب میشوند .
• عضویت در کمپانی تعاونی توزیعی

عضو در موسسات تعاونی , فردی است ( واقعی ( که دارای شرایط درج شده درین ضابطه بوده و ملتزم به هدف ها بخش تعاونی و اساسنامه رسمی آن تعاونی باشد و چنانچه کمپانی در زمره تعاونی های تولیدی محسوب گردد , عضو موظف است شخصاَ هم در تعاونی اشتغال پیدا نماید . همینطور در تعاونی های یک سری منظوره به نسبت دادن تبصره 2 ماده 8 ضابطه بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی اگر عضویت مطلق باشد و همگی اشخاص بتوانند به صورت آزادانه عضویت کمپانی را علم آموزی کنند ; داشتن عضو غیرشاغل هم مجاز تلقی شده است . لکن هیات مدیره و مدیرعامل می بایست از دربین اعضاء مشغول به کار گزینش شوند .
وضعیت عضویت در تعاونی ها
وفق ماده 9 مقرر در ضابطه بخش تعاونی اقتصاد کشور‌ایران موقعیت عضویت به قرار زیر است :
1 - داشتن ملیت کشور‌ایران ;
2 - عدم ممنوعیت رسمی و حجر , منجمله ورشکستگی به تقصیر ;
3 - عدم سوء پیشینه کیفری در جریمه‌ها مرتبط با ارتشاء , اختلاس و کلاهبرداری ;
4 - التماس کتبی عضویت و تعهد رعایت قوانین اساسنامه تعاونی ;
5 - عدم عضویت در تعاونی شبیه .
دست کم و حداکثر تعداد عضو
تعداد عضو در تعاونی ها بر طبق مولفه هایی همچون نسبت سرمایه , مجال اشتغال , گونه کار و رعایت اصل عدم تمرکز و تداول گنج , بوسیله آئین طومار ای گزینش می شود که به ثبت وزارت تعاون میرسد , اما در هر حال , تعداد اعضاء نباید کمتر از 7 نفر باشد . در این زمینه می بایست اذعان کرد کمپانی تعاونی به دو قسم است : ( کمپانی تعاونی عام ( که شرکتی است که عضویت در آن برای همگی آزاد است . تعداد اعضاء در‌این تعاونی ها دستکم ( 500 ( نفر و بر طبق گونه تعاونی که وزارت تعاون گزینش کرده مشخص و معلوم می شود . تعداد اعضای شرکت ها تعاونی مصرف , دست‌کم ( 250 ( و در شرکتهای تعاونی آرامبخش حداکثر ( 500 ( نفر گزینش شده است . این ملاک در موسسات اشتغال زا با رعایت دست کم نباید از تعداد مجال های شغلی همیشگی طرح کمتر باشد و در بقیه موسسه ها برای حداکثر تعداد اعضای تعاونی , محدودیتی نیست .
در کمپانی تعاونی یگانه , عضویت در آن برای گروهی مختص نظیر کارگران , دانشجو ها , کشاورزان , زنان , پزشکان و وکلای دادستانی و شغل ها مختص و نظایر این ها با رعایت موقعیت آزاد انتخاب می شود .
در موسسه ها تعاونی همگی با نیز برابرند و کلیه همکار یکدیگرند و از نگاه نژاد , لهجه , رنگ , پوست , تابعیت , شغل و غیره هیچکدام از اعضاء بر دیگری برتری ندارند .
دست کم سرمایه کمپانی تعاونی
برای اندازه سرمایه کمپانی تعاونی دست کم مقرر شده‌است . به موجب راهبرد تشکیل تعاونی ها , دست‌کم سرمایه برای تشکیل موسسات تعاونی عام و مختص , به ترتیب یکصد میلیون ریال و روستا میلیون ریال , انتخاب میگردد . هر تعاونی زمانی تشکیل و ثبت می شود که دست کم یک سوم سرمایه آن تادیه و در‌حالتی که به صورت نقدی و جنسی باشد , روز‌نگار و تسلیم شده باشند . قابل ذکر است که تعاونی های مذکور بعد از تشکیل در زمان کار هم می بایست پیوسته مبالغ دستکم سرمایه های فوق را داشته باشند .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۳۱
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی