مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

قواعد دارای اهمیت در ثبت شرکت تضامنی

پنجشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۹، ۰۳:۳۲ ق.ظ

 در خصوص مسئولیت شرکا در شرکت تضامنی می بایست اعتنا داشت که :
1 - پیشین از انحلال شرکت , دیون شرکت از خویش شرکت مطالبه می شود و خیر ازشرکا .
2 - در صورتی شرکت تضامنی منحل شود گشوده نیز دیون شرکت از خویش شرکت مطالبه می شود ; ولی در صورتیکه بودجه شرکت برای تادیه دیونش کافی نباشد , هر سهم دار مسئول تادیه همه دیون است .
3 - در موسسه ها تضامنی , مسئولیت شرکای ضمانت کننده بابت دیون آن شرکت , جنبه وثیقه ای دارااست ; بدین مفهوم که طلبکار شرکت ابتدا می بایست به شرکت رجوع و برگشت نماید و در حالتی‌که شرکت از پرداخت طلب وی امتناع نماید , مطابق حالت مقرر , خواهش ورشکستگی و در سود انحلال شرکت را بدهد و بعداز انحلال هم در وهله اولیه میتواند به شرکت در هم اکنون تصفیه برگشت نماید و در شرایطی که شرکت , طلب اورا نپردازد , آن گاه قادر است به شرکای ضمانت کننده برگشت نماید .
4 - مسئولیت فرنگی شرکا ( مسئولیت در قبال طلبکاران شرکت ) , تضامنی است و مسئولیت داخلی شرکا ( تقسیم مسئولیت دربین شرکا ) , نسبی است ; یعنی سهم دار می‌تواند بعداز پرداخت هرکدام از دیون شرکت , بابت سهم تک تک شرکای دیگر به نسبت سهم الشرکه ایشان به آنها مراجعه نماید .
5 - هر قراری که برخلاف بند فوق , دربین شرکا نهاده شود , تنها دربین خویش شرکا قابل نسبت دادن است و در قبال افراد ثالث کان لم یکن یا این که به عبارت خوب تر غیرقابل نسبت دادن است . ( م 116 ق . ت )
6 - شرکا می‌توانند در زمینه ی تقسیم مسئولیت داخلی در بین خویش , به هر ترتیبی تراضی نمایند . با دقت به اطلاق ماده 116 ق . ت مانعی ندارد که ایشان در رابطه ها داخلی خویش , یک یا این که یک‌سری نفر از شرکا را به کلی از جبران ضرروزیان ها معاف نمایند . ولی چنین شرطی در قبال افراد ثالث مفید نیست .
• تعداد شرکا در شرکت تضامنی
دستکم 2شخص , چه حقیقی و واقعی یا این که حقوقی است . ( م 116 ق . ت )
1 - در نام شرکت بایستی عبارت ( شرکت تضامنی ( قید شود .
2 - نام شرکت می بایست دستکم متضمن اسم یکی شرکا باشد .

به موجب این محدودیت , مسئله شرکت میتواند اختصاصی باشد به یک فعالیت تجاری یا این که اعمال تجاری متفاوت . در غایت می بایست اعتنا داشت که زیرا مدیران شرکت تضامنی , ( نماینده قانونی ( تلقی میگردند , اختیارات و مسئولیت های آنان به عبارتی است که در شرکتنامه یا این که ااساسنامه شرکت قید شده و شرکاء بر آن توافق کرده اند . اما این‌شیوه راه‌حل به خسارت افراد ثالثی است که با شرکت داد و ستد می نمایند ; چون هر گاه معاملات مدیریت , بیرون از حدود اختیارات وی , تحت عنوان نماینده قانونی باشد , افراد مزبور حق رجوع و برگشت به شرکت را نخواهند داشت . برعکس , شرکاء اطمینان خواهند داشت که مدیریت در صورتی از حدود اختیارات تفویض شده به وی بیرون شود , خویش می بایست جوابگو باشد .

 

اگر‌چه که در ضابطه تجارت حداقلی برای سرمایه این دسته موسسات پیش گویی نشده ولی عرفاَ دست‌کم میزان سرمایه یک میلیون ریال است و همانند شرکت وفادار محدود در اختیار مدیریت یا این که مدیران شرکت قرار میگیرد و اقرار کتبی آنها مبتنی بر اخذ سرمایه شرکت برای ارائه به منبع ثبت موسسه ها کافی است . این جور شرکت هم بعد از انجام فرایند تایید اسم شرکت و تحویل شرکت طومار و اساسنامه ( درصورتی که باشد ) و بقیه مدارک واجب به سازمان ثبت شرکتهای به ثبت میرسد و پس از ثبت در سازمان ثبت شرکتهای , اطلاع رسانی تاسیس شرکت در خبر نامه قانونی و یکی‌از خبر نامه های کثیرالانتشار محل ثبت شرکت اطلاع رسانی میشود .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۵/۰۲
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی