مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

لزوم ثبت کمپانی فرنگی , شعبه و نمایندگی چه می‌باشد ؟

علی رغم آن که ضابطه اذن ثبت یا این که نمایندگی شرکت ها فرنگی و آئین طومار اجرایی آن , هیچ مدل اشاره ای به لزوم ثبت شعبه یا این که نمایندگی موسسه ها فرنگی ندارند و صرفا اذن ثبت آنان‌را با رعایت قوانین مخصوصی صادر نموده اند , با وجود این زیرا به موجب ضابطه فوق موسسات فرنگی می‌توانند ( در چارچوب مقررات و ضوابط مملکت به ثبت شعبه یا این که نمایندگی خویش مبادرت نمایند ( و به موجب ضوابط و قانون ها مرزوبوم لزوم ثبت آن‌ها لازم قلمداد شده است , به این ترتیب موسسات فرنگی خیر فقط به ثبت شعبه و نمایندگی های خویش مجاز میباشند , بلکه برای عمل در کشور‌ایران ملزم به ثبت خواهند بود .
طبق ماده 3 ضابطه ثبت شرکتهای , تصویب شده 1310 : ( از مورخ اجرای این ضابطه هر کمپانی فرنگی برای این که بتواند توسط شعبه یا این که نماینده به کارها تجاری یا این که صنعتی یا این که مالی در جمهوری اسلامی ایران اقدام کند می بایست در مرزوبوم با اهمیت خویش کمپانی رسمی شناخته شده و در سازمان ثبت ورقه ها تهران به ثبت رسیده باشد . ( سوالی که درباره با ماده مزبور که هنوز به قوت و اعتبار خویش باقی میباشد , مطرح میشود این است که کمپانی فرنگی برای آن که بتواند در کشور‌ایران از روش شعبه یا این که نمایندگی به عمل سرگرم شود , چه چیزی می بایست در سازمان ثبت موسسه ها ثبت گردد ؟ چون از یک سو همان طور که مراعات شوید ماده 3 یاد شده به لزوم ثبت خویش کمپانی فرنگی اشاره داراست و همینطور بعضا از مواد آئین طومار ضابطه مزبور به عنوان ( نظامنامه اجرای ضابطه ثبت شرکت های ( تصویب شده 1310 به لزوم ثبت شعبه و نمایندگان آن دقت داراست , درحال حاضر آن که از طرف دیگر آئین طومار ثبت شعبه یا این که نمایندگی , تصویب شده 1378 صرفا به روش ثبت شعبه یا این که نمایندگی اشاره کرده است , سوای آن که توجهی به ثبت خویش کمپانی فرنگی داشته باشد .
در جواب بدین سوال به حیث می‌رسد که بایستی به هرمورد از دو جور قانون ها یاد شده به توجه اعتنا گردد تا در صورت قابلیت و امکان در میان آنان عده شود , در غیر این صورت معلوم گردد که کدام نوع از ضوابط بر مدل دیگر برتری و ارجحیت دارااست .
از مطالعه ظریف ضوابط تصویب شده 1310 چنین استباط می شود که آن چه که بایستی در کشور‌ایران به ثبت رسد , ابتدا : خویش کمپانی فرنگی و دوم : شعب و نمایندگان کمپانی فرنگی است . این قضیه خیر فقط از مفاد ماده 3 ضابطه ثبت شرکتهای , بلکه از مفاد ماده 5 نظامنامه یاد شده هم استباط می شود . طبق ماده 5 مزبور : ( برای ثبت هر کمپانی فرنگی نثار سندها تحت حتمی است . . . ( به این ترتیب به صورت جدا خویش کمپانی فرنگی می بایست ثبت شود . البته درخصوص ثبت نماینده با مواد تحت روبرو هستیم . به موجب بند 3 ماده فوق از جمله این ورقه ها ( یک ورژن مصدق از اختیارنامه نماینده بیشتر کمپانی در جمهوری اسلامی ایران و در شرایطی که که کمپانی یک‌سری نماینده غیر وابسته در کشور‌ایران داشته باشد یک ورژن مصدق از اختیارنامه هریک از آنها ( می‌باشد . طبق مواد 10 , 11 و 12 نظامنامه فوق الاشعار در حالتی که نماینده بیشتر یا این که غیروابسته کمپانی فرنگی تغییر تحول یابد , این زمینه می بایست ثبت شود . مضاف بر اینکه طبق ماده 8 به عبارتی نظامنامه , ثبت شعبه هر کمپانی فرنگی به ارائه مدارک متعلق است و طبق ماده 11 آن , در‌حالتی که شعبه جدیدی تاسیس شود , بایستی ثبت گردد . براین اساس فیض میگیریم که ثبت هر مورد از کمپانی فرنگی , نماینده و شعبه

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۳۰
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی