مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

برای روشن ساختن وجوه تمایز موسسات متشکله بر طبق اصول بازرگانی و موسسات متشکله بر مبنای اصول تعاون , به عنوان کردن اهم وجوه افتراق دربین یکی شرکت ها تجاری با کمپانی تعاونی اقدام می‌کند :
1 - تشکیل موسسات سهامی بوسیله عموم اشخاص عشق مند , فارغ از قید و شرطی با رعایت تشریفات رسمی مرتبط با کار میاید . اما کمپانی تعاونی دربین مجموعه یگانه یا این که صاحبان کلام و مشال بخصوصی تشکیل می شود .
2 - در موسسات سهامی که بر پایه ی اصول بازرگانی میباشند , انگیزه از عملیات تجاری انتفاع بوده و به قصد علم آموزی فایده تشکیل می گردند . همین طور است دیگر شرکت ها بازرگانی . البته کمپانی تعاونی که بر طبق مبنا اصول تعاون هست , انگیزه کلیدی آن تامین آسایش طبقه خاصی است که آن را تشکیل داده اند . یا این که در مرحله گسترده خیس , تامین رفاه تمام اشخاص یک جامعه هست .
3 - در موسسات سهامی دست کم سرمایه کمپانی در ضابطه مشخص و معلوم شده‌است . ( طبق ضابطه فعلی در موسسات سهامی عام 5 میلیون ریال و در شرکتهای سهامی یگانه یک میلیون ریال است ) البته در موسسات تعاونی حداقلی برای سرمایه مقرر نشده و سرمایه هم متغیر و نامحدود است . ( ماده 10 ق . ش . ت ) و میزان سهام یک عضو نباید از یک هفتم کل سرمایه کمپانی تجاوز نماید . ( ماده 11 ق . ش . ت )
4 - ارتقا یا این که کاهش سرمایه در شرکت ها سهامی با ثبت مجمع همگانی فوق العاده و طبق تشریفات مقرر در لایحه رسمی 24 / 12 / 1347 انجام می پذیرد . اما طبق تبصره ماده 10 ضابطه موسسات تعاونی تصویب شده 16/ 3/ 1350 ارتقا سرمایه کمپانی تعاونی از روش خرید سهام از کمپانی توسط اعضای تازه و یا این که ارتقاء تعداد سهام اعضای قبل کمپانی صورت می‌گیرد و کاهش آن با خروج هر عضوی از کمپانی و استرداد سهام به کمپانی انجام می پذیرد .
ماده 6 ضابطه مذکور می گوید : ( خروج هر عضو از کمپانی , از روی اراده است و نمی‌توان آن را منع کرد و بهای سهم یا این که سهام وی , حداکثر به قیمت اسمی بایستی پیاله یک‌سال از مورخ خروج عضو از کمپانی نقداَ پرداخت شود ( .
5 - دارای سهم در کمپانی سهامی , مالک سهم یا این که سهامدار نامیده می شود اما در موسسات تعاونی , دارای سهم ( عضو ) شناخته می شود . در تعریف ( عضو ) بند 1 ماده 1 ضابطه شرکتهای تعاونی می گوید :
( عضو : در موسسات و اتحادیه های تعاونی هر مالک سهم , از جمله اینکه فرد حقیقی و واقعی یا این که حقوقی باشد , عضو کمپانی یا این که اتحادیه نامیده می شود ( .
6 - جا به جایی سهام در موسسات سهامی با اعتنا به مصرحات رسمی و قوانین اساسنامه به هر فردی که باشد , قابلیت و امکان پذیر است . اما در شرکت ها تعاونی , جا به جایی سهام به غیر عضو مجاز نیست . ( ماده 12 ) ضابطه موسسه ها تعاونی می گوید : ( انتقال سهام شرکت ها تعاونی به غیر عضو کمپانی مجاز نیست ( .
7 - کمپانی سهامی اصطلاحاَ به کمپانی سرمایه موسوم است . چون در واقع شرکت کردن سرمایه ها است و در قبال اصطلاح ( کمپانی سرمایه ) اصطلاح ( کمپانی فرد ) به عمل میرود , مانند موسسه ها تضامنی و نسبی . چون درین این موسسه موسسات شخصیت شرکا موجب اعتبار کمپانی است . البته کمپانی تعاونی , شرکت کردن بشر است با انگیزه خودیاری .
8 - در شرکت ها سهامی قانون تقسیم منافع در اساسنامه پیش گویی و معمولاَ بر اساس سهم سرمایه در بین شرکا تقسیم می‌شود . اما در موسسات تعاونی قانون پرداخت سود به اعضا میزان معاملات و میزان خرید آن‌ها می‌باشد و زیرا انگیزه از این موسسه شرکت های تامین رفاه اعضاست , لذا سود سرمایه محدود شده و با مبنا نهادن میزان خرید اعضا که مالاَ منفعتی را نیز به ازای خریدهای معموله به کمپانی پرداخت می نمایند , در واقع میان سود پرداختی اعضا به کمپانی و منافع دریافتی آن ها از کمپانی ارتباط بی واسطه موجود هست . 3 : ( در آمد ویژه : پولی است که از عملیات و معاملات یک کمپانی یا این که اتحادیه تعاونی , در یک عصر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۲۲
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی