مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

ویژگی نسبی بودن برند ها

شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۰۶:۱۳ ب.ظ

یکی از خصایص اساسی حق مالکیت هر برند و آرم تجاری وصف نسبی بودن آن است , به‌این معنی که دستمزد ناشی از مالکیت برند محدود به قضیه یا این که موضوعاتی است که نشانه یا این که برند انتخابی آنان را پوشش میدهد و در اظهارنامه تقدیمی به سازمان ثبت علایم تجاری یا این که صنعتی و یا این که خدماتی , اظهار و کتباَ ذکر شده شده‌است .

به تعبیروتفسیر دیگر حقوق و دستمزد ناشی از مالکیت برند , در قلمرو مسئله معین شده در اظهارنامه ای که به ثبت رسیده است مورد حمایت قرار می‌گیرد , همانگونه که دستمزد مؤلف یا این که حق ابتکار عمل ناظر بر اثر فکری و مورد نوشتن با قضیه ابتکار است و حمایت رسمی محدود به مسئله نوشتن یا این که نوآوری خواهد بود و در حالتی‌که واجد حق از حمایت مطلق شامل است به‌این معنا است که در قبال هر تجاوز یا این که هرگونه بهره‌برداری از مورد حق , مالک نوشتن یا این که اختراع کننده میتواند اعتراض کرده , از تضییع حقوق و دستمزد خویش به یاری ضابطه و مراجع با تقوا خودداری نماید .

با این ترتیب مالک و دارای یک برند یا این که نشانه تجاری , دارنده حق انحصاری بهره‌برداری از آن , در رابطه با مورد محصولات یا این که سرویس ها معلوم شده در اظهارنامه که حدود آن صریحاَ و دقیقاَ معلوم شده و به ثبت رسیده است , خواهد بود . یعنی در همین قلمرو از برند و صاحب و مالک حقوق و دستمزد ناشی از برند حمایت می شود و این حق به صورت کلی و به صورت مطلق و نامحدود برای برند نیست تا مالک برند بتواند در بقیه موضوعات و غیرمرتبط با زمینه و قلمرو کار تولیدی , توزیعی یا این که خدماتی به ثبت رسیده , استعمال کرده و از بهره‌برداری و به کار گیری از برند مزبور پرهیز نماید . به صورت نمونه صاحب و مالک برند آدیداس که مسئله آن کفش کتانی یا این که بقیه کفش های ورزشی است , نمی تواند از ایجاد ادوکلن با نماد و برند آدیداس که مسئله نشانه ثبت شده آن ساخت ادوکلن نیست , دوری نماید .

در دستمزد فرانسه نظیر حقوق و دستمزد کشور ایران نشانه ها تجاری دارنده اثر نسبی است اما در قبلی دیوان مملکت فرانسه بر این عقیده بود که مالکیت علایم تجاری اثر مطلق داراست و در واقع اعتقاد و باور قضایی بر این بود که برند ثبت شده صرف لحاظ از زمینه برند , برای مالک آن حق انحصاری مطلق ساخت خواهد کرد و استعمال از آن فارغ از رضایت مالک برند و به دست آوردن مجوز به هیچ وجه ولو در موضوعات بیرون از قلمرو مورد ها نوشته شده در اظهارنامه مجاز نخواهد بود . توجیه اتحادیه اروپا در حمایت مطلق از برند نخستین , به اعتبار برند و بها آن لطمه وارد خواهد کرد و اشخاص یا این که افراد را به غلط و گمراهی می کشاند و ذهن ها همگانی را زمانی با تولید ها نامرغوب با برند پر اسم و رسم و مشهور و نماد های اصیل مواجه گردد , نسبت به تولیدات و سرویس ها صاحب و مالک برند مبتلا شک و بدبینی می نماید .

براین اساس بایستی از برند به کارگیری نماید و نباید حمایت از برند اصیل محدود به مشابهت محصول ها یا این که سرویس ها برند تقلیدی گردد و خطر گم راه شدن افکار همگانی و مصرف کنندگان تولید ها یا این که سرویس ها شبیه , نباید واحد سنجش و ملاک حمایت از برند حساس باشد . توجیه مذکور منطقی به حیث میرسد , چون از سوء به کار گیری خودداری می شود و ضمن مراقبت اعتبار صاحب و مالک برند , از حقوق و دستمزد مصرف کنندگان هم حمایت خواهد شد .

در نظام حقوقی فرانسه با دقت به مواد 1 - 711 و 2 - 711 ضابطه مالکیت فکری و صنعتی که به خصوصیات و خصوصیات برند و نماد تجاری اشاره دارا‌هستند , اصل نسبی بودن اثر حقوقی ناشی از برند پذیرفته شده‌است . یعنی همان گونه که ترازو بررسی رسمی اظهارنامه درخواست کننده ثبت برند در مراجع رسمی , تولید ها یا این که سرویس ها زمینه اظهارنامه است , حمایت رسمی از برند هم در چهارچوب مورد آن قراردارد , مگر آن که برند ثبت شده دارنده خصوصیات نوشتن باشد , که در‌این‌صورت‌ , صاحب و مالک برند تجاری , مالک حق نوشتن هم خواهد بود و غالباَ واجد برند تجاری , اثری ادبی , فنی یا این که هنری را خوی نمیکند و صرفا تولیدات یا این که سرویس ها اقتصادی یا این که تجاری خویش را معرفی و آن را از تولیدها و سرویس ها شبیه ای که توسط دیگر افراد عرضه می شود متفاوتی می گرداند .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۲۱
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی