مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

هیئت مدیره شرکت سهامی این اختیار را دارد که هیئت مدیره را انتخاب کند ، که به صورت مجمع عمومی سالانه یا یک جلسه عمومی عادی برگزار می شود. بنابراین ، برای ثبت نام در انتخابات مدیران در عموم مردم ، باید تشریفات قانونی در قوانین و منشور شرکت رعایت شود.

در سایر شرکت ها روشهای خاصی برای انتخاب مدیران در قانون تجارت وجود ندارد.
• شرایط عمومی مدیران در شرکتهای سهامی:
در شرکتهای سهامی ، مدیران شرکت شرایط خاصی دارند که ممکن است در مورد سایر شرکتها صدق نکند.
1. مدیران شرکت (اعضای هیئت مدیره) فقط از بین سهامداران انتخاب می شوند. (ماده 5 لایحه اصلاح قانون تجارت)
2- مدت تصدی آنها باید به میزان مشخص شده در آیین نامه باشد و از دو سال تجاوز نکند و انتخاب مجدد آنها مجاز است. در برخی موارد ، شرکت ها متوجه می شوند که تصدی هیئت مدیره در یک جلسه یکسان نیست. به عنوان مثال ، یکی از اعضای هیئت مدیره برای مدت شش ماه انتخاب می شود ، عضو دیگر به مدت یک سال و اعضای دیگر به مدت دو سال که این نوع تصمیم گیری را مخصوص شرکت و به دلیل ممنوعیت های قانونی می دانند. ، مدیران با تصدی مختلف متفاوت واجد شرایط نیستند. اصلاحات جدید در قانون تجارت مدت مدیریت هیات مدیره را مشخص می کند ، اما نباید از سه سال تجاوز کند.
3. هیئت مدیره یا هر یک از مدیران ممکن است حذف شوند و مجمع عمومی عادی می تواند آنها را عزل کند (اگرچه به دلایل ناشناخته و بدون توضیح ، عزل مدیران در دفاتر مذکور ثبت نمی شود).
4- تعداد اعضای هیئت مدیره در اساسنامه شرکت مشخص می شود که در یک شرکت دولتی کمتر از 5 نفر نمی باشد.
5- اشخاص حقوقی می توانند به عنوان مدیر شرکت انتخاب شوند که در این صورت برای انجام وظایف مدیریت باید نماینده دائمی را معرفی کنند. کسی به عنوان اعضای هیئت مدیره به طور رسمی و قانونی نمی تواند (یا معاون رئیس جمهور یا نماینده) باشد.
6. مطابق ماده 5 اصلاحیه قانون تجارت ، در صورتی که در نتیجه فوت ، استعفا یا رد صلاحیت هیئت مدیره ، تعداد اعضای هیات مدیره حداقل توسط یک یا تعداد بیشتری از مدیران کاهش یابد. اعضای علی البدل مطابق اساسنامه و غیره خواهند بود. آنها باید توسط مجمع عمومی جایگزین شوند ، و اگر عضو هیئت مدیره منصوب نشده یا اعضای کافی در هیئت مدیره وجود نداشته باشد ، مدیران باقی مانده بلافاصله مجمع عمومی عادی را برای تکمیل هیئت مدیره دعوت می کنند. در صورت تعویض یک عضو جایگزین توسط عضو جایگزین به موجب اساسنامه یا با در نظر گرفتن عضو جایگزین بدون جلسه عمومی ، امکان اجرای قسمت دوم ماده 5 قانون مذکور در شرکتهای سهامی خاص یا تعدادی از آنها وجود دارد. باید کمتر از تعداد مشخص شده در اساسنامه باشد. مجمع عمومی در مورد این خلاء تصمیم گیری می کند و مشمول هیئت مدیره نخواهد بود. عضو هیئت مدیره می تواند وظایف و وظایف عضو اصلی را انجام دهد و پس از جایگزینی همان اختیارات عضو اصلی را انجام دهد. دارد هیئت مدیره شرکتها مشمول ممنوعیت های قانون مندرج در ماده 4 قانون اساسی و مواد اساسی در قانون تجارت نمی شوند.
7. هر یک از مدیران باید میزان سهام مورد نیاز اساسنامه را داشته باشند ، تعداد سهام نباید از تعداد سهام مورد نیاز اساسنامه برای رأی دادن کمتر باشد. این سهام برای تضمین ضرر و زیان ناشی از تقصیر مدیران بصورت جداگانه یا مشترک با شرکت است. سهام نامگذاری شده و قابل انتقال نیست.
8- هیئت مدیره در اولین جلسه خود رئیس و معاون را از بین اعضای خود منصوب می کند.
9- اجرای اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی و انتخاب و عزل مدیر و تعیین حقوق و مزایای وی با رعایت آیین نامه مربوطه و سایر موارد مندرج در اساسنامه از جمله وظایف هیئت از مدیران.
10- هیئت مدیره می تواند شرایط و ضوابط خاص مانند سهام وثیقه ، یا صلاحیت های تخصصی یا دارندگان سهام ممتاز را در اساسنامه نگه دارد که وظیفه برآورده کردن این شرایط را بر عهده دارد.
• نحوه رأی دادن به مدیریت شرکت سهامی:
با توجه به بحث در مورد سهمیه تعیین شده توسط مجمع عمومی عادی و همچنین اکثریت قانونی ، اکثریت مدیران و بازرسان مطابق ماده 5 لایحه اصلاحیه تجارت در شرکتهای سهامی انتخاب می شوند.
حد نصاب مجمع عمومی عادی این است که دارندگان حداقل نیمی از سهام رای دهنده حق شرکت دارند و در صورت عدم رعایت سهمیه ، جلسه تشکیل می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۱۹
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی