مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

کاهش سرمایه بدین معنی است که یک شرکت سرمایه ثبت شده خود را کاهش می دهد. از این نظر باید در نظر داشت که فروش بخشی از دارایی های شرکت توسط شرکت کاهش سرمایه نیست
در صورت از دست دادن حداقل نیمی از سرمایه شرکت ، سرمایه شرکت مجبور به کاهش می شود ، در غیر این صورت شرکت منحل می شود.
س: آیا این نیمی از سرمایه شرکت ، نیمی از سرمایه اولیه آن یا نیمی از سرمایه فعلی آن است؟
جواب: نیمی از سرمایه فعلی شرکت در آئین نامه شرکت بیان شده است ، با همه افزایش و کاهش آن در طول عمر شرکت.
روند کاهش سرمایه اجباری

1. مجمع عمومی فوق العاده برای تصمیم گیری در مورد انحلال یا بقای شرکت تشکیل می شود.
2- در صورت عدم انحلال شرکت ، در همان جلسه سرمایه شرکت حداقل به میزان سرمایه موجود کاهش می یابد ، مشروط بر اینکه شرط مذکور در ماده 6 قانون تجارت قانون نیز محقق شود. اصلاح ، یعنی حداقل 20٪. اقدامات شرکت آن بنیانگذاران همچنان باقی است.
3. اگر هیئت مدیره مجمع عمومی فوق العاده تشکیل ندهد یا مجمع مطابق قانون تشکیل نشود ، هر ذی نفع می تواند درخواست دادگاه انحلال شرکت را داشته باشد.
4- دادگاه صالح برای این منظور ، دادگاه مرکز اصلی شرکت است. (22 میلادی میلادی)
5- کاهش اجباری سرمایه مجاز خواهد بود در صورتی که سرمایه شرکت حداقل باشد ، که در ماده 5l پیش بینی شده باشد. الف - یعنی یک میلیون ریال برای شرکتهای خصوصی و پنج میلیون ریال برای شرکتها. در این صورت ، به جای کاهش سرمایه ، باید ترمیم سرمایه انجام شود ، یعنی تزریق سرمایه به شرکت برای جبران این از دست دادن سرمایه یا شرکت برای تبدیل شدن به نوع دیگری از شرکت.
روش های کاهش سرمایه اجباری

کاهش اجباری سرمایه به یکی از دو روش قابل انجام است:
1. تعداد اقدامات را کاهش دهید.
2. ارزش اسمی سهام را کاهش دهید.
کاهش سرمایه اختیاری

اگر مجمع عمومی فوق العاده به کاهش سرمایه بدون نیاز به کاهش سرمایه رأی دهد ، ما این را کاهش سرمایه اختیاری می نامیم.
فرآیند کاهش سرمایه اختیاری

1- اختیار تصمیم گیری در این رابطه مجمع عمومی فوق العاده شرکت است که به توصیه هیئت مدیره تصمیم می گیرد.
2. کاهش اختیاری سرمایه مجاز است در صورتی که:
- به حقوق صاحبان سهام آسیب نرسانید.
- سرمایه شرکت از حداقل مورد نیاز ماده 5 ل. الف - یعنی یک میلیون ریال برای شرکتهای خصوصی و پنج میلیون ریال برای شرکتها.
3. کاهش داوطلبانه سرمایه فقط می تواند از یک طریق انجام شود ، یعنی کاهش ارزش اسمی سهام به نسبت مساوی و رد مبلغ کاهش یافته هر سهم به صاحب آن. (189 LC)
توجه داشته باشید که در کاهش اجباری سرمایه گفتیم که حداقل 20٪ از سهام شرکت باید در اختیار موسس شرکت باشد اما ما این کاهش را در کاهش سرمایه داوطلبانه حذف نمی کنیم زیرا این الزام در کاهش سرمایه داوطلبانه به صورت خودکار ارائه می شود. و ناگفته پیداست ، زیرا در کاهش سرمایه داوطلبانه ، ارزش اسمی هر سهم به نسبت مساوی کاهش می یابد و مبلغ کاهش یافته هر سهم بر صاحب آن رد می شود ، بنابراین رابطه بین بنیانگذاران و مشترکین برقرار می شود. همان باقی می ماند. نظمی که در آن حفظ می شود.
حداقل سرمایه را در کاهش سرمایه رعایت کنید

به این معنا ، اگر حداقل سرمایه مورد نیاز یک شرکت یک میلیون ریال برای یک اقدام خاص و پنج میلیون ریال برای یک اقدام عمومی باشد ، با توجه به:
1. قانونگذار در ماده 189 ل. الف- فقط با توجه به کاهش سرمایه داوطلبانه اظهار می دارد که پس از کاهش سرمایه ، سرمایه شرکت پایین تر از حداقل مجاز قانونی تعیین شده برای شرکتها نخواهد بود.
3. اگرچه چنین شرطی برای کاهش سرمایه اجباری وجود ندارد ، اما براساس وحدت ملاک و مطابق ماده 5l است. الف. آه اظهار داشت: "اگر سرمایه شرکت پس از تأسیس به هر دلیلی به حداقل مشخص شده در این ماده کاهش یابد ، طی یک سال موظف است سرمایه را به حداقل میزان لازم برساند." به طور خاص ، کاهش اجباری سرمایه نیز ادامه داشت.
3- به خاطر داشته باشید که هم در کاهش سرمایه داوطلبانه

همانطور که می دانیم شرکتها ممکن است در زمان تشکیل شرکت تمام سرمایه پرداخت شده را نداشته باشند. در این حالت ، مابقی مبلغ در طول عمر شرکت (حداکثر 5 سال از ثبت شرکت) شارژ می شود. در این رابطه ، باید توجه داشت که: (ماده 33 LC)
1- مهلت این درخواست باید در اساسنامه تعیین شده باشد و درخواست باید در بازه زمانی تعیین شده توسط اساسنامه باشد. (33 م)
2- مهلت ارسال ادعا ، که در اساسنامه درج شده است ، نمی تواند بیش از 5 سال باشد. (ماده 7 M8 LCT)
3- در صورت عدم ارائه ادعا ، هیات مدیره از مجمع عمومی فوق العاده سهامداران شرکت دعوت می کند تا سرمایه شرکت را تا حدی که سرمایه بازپرداخت شود کاهش دهد. (33 م)
در صورت از دست دادن حداقل نیمی از سرمایه شرکت مطابق با قوانین 141 تا 1347 ، هیات مدیره مجمع عمومی فوق العاده را برای کاهش یا انحلال شرکت دعوت می کند ، که رأی یا انحلال شرکت یا در همان جلسه خواهد بود. برای اعلام کاهش قرارداد

ماده 141 (ل) در ادامه تصریح می کند که اگر هیئت مدیره مجمع مذکور را دعوت نکرده یا مجامع دعوت شده را طبق مقررات قانونی برگزار ننمایند ، هر ذینفع می تواند درخواست دادگاه انحلال شرکت را داشته باشد. این می تواند به معنای مشتریان ، مدیران یا سهامداران شرکت باشد که هرکدام به تنهایی می توانند براساس مدارکی که حداقل نیمی از ضرر سرمایه را ارائه می دهد ، درخواست نقد دادگاه کنند.

دو نوع کاهش اجباری وجود دارد:

1. با کاهش ارزش اسمی سهام ، به عنوان مثال ، اگر ارزش ریالی هر سهم 1000،000 ریال باشد ، می توانیم آن را به ارزش ریالی 100000 یا کمتر کاهش دهیم.

2- با کاهش تعداد سهام ، به عنوان مثال شرکتی که 100000 سهم 1000 ریال داشته باشد ، می توانیم با ​​کاهش تعداد سهام به 10،000 سهم 1000 ریال یا کمتر ، سرمایه شرکت را کاهش دهیم.

ماده 141 - در صورت از دست رفتن حداقل نیمی از سرمایه شرکت به دلیل ضرر ، هیات مدیره بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده سهامداران را برای بحث درمورد انحلال یا بقای شرکت فراخوانی می کند.

در صورت عدم رای گیری مجمع به انحلال شرکت.

در همان جلسه و مطابق با مفاد ماده 6 این قانون ، سرمایه شرکت به میزان سرمایه موجود کاهش می یابد.

اگر هیئت مدیره مجمع عمومی فوق العاده ای را برخلاف این ماده دعوت ننماید یا اجلاس تشکیل شده الزامات قانونی را برآورده نکرده باشد ، هر ذینفع می تواند انحلال شرکت را توسط دادگاه صالح درخواست کند.

 
 کاهش سرمایه اختیاری

شرکاء ممکن است شرط سرمایه شرکت را اشتباه گرفته و سرمایه گذاری زیادی در شرکت داشته باشند ، بنابراین می خواهند سرمایه شرکت را کاهش دهند و بخشی از سود خود را بازپرداخت کنند و در جای دیگری استفاده کنند.

با توجه به کاهش سرمایه داوطلبانه ، می توان گفت ماده 189-1477 توسط آن مجاز بوده است. مجمع عمومی فوق العاده تنها مرجعی است که می تواند در مورد کاهش سرمایه تصمیم بگیرد (ماده 189L 1347) اما کاهش سرمایه توسط هیات مدیره یک شرکت است و مجمع عمومی به هیئت مدیره پیشنهاد می کند که این موضوع منوط به باشد. دو شرط:

1. سرمایه (به این معنی که مشارکت همه شرکا به نسبت کاهش می یابد) 2. سرمایه شرکت نباید از حداقل مورد نیاز ماده 5 باشد که مطابق با آن از 5 میلیون ریال کمتر نباشد. ماده 5 ل 1347 شرکت. و در شرکت های خصوصی نباید کمتر از یک میلیون ریال وجود داشته باشد و در صورت کاهش چنین سرمایه ای ، طی یک سال افزایش سرمایه وجود خواهد داشت. در غیر این صورت ، طبق ماده 5 L 1347 ، هر ذینفع می تواند تقاضای خود را به دادگاه ارائه کند. شرکت را منحل کنید.

در حقوق ما طبق ماده 189 ، تنها گزینه کاهش سرمایه اختیاری با کاهش ارزش اسمی سهام به نسبت عادلانه است و پس از آن مقدار کاهش یافته هر سهم باید به صاحب آن بازگردد.

L-1347 همچنین کاهش سرمایه را شامل می شود ، که شامل مواد 190 تا 197 L-1347 است و ماده 198 صریحاً خرید سهام توسط خود شرکت را ممنوع اعلام کرده است. همچنین می توان گفت که مواد 195،194،193،192 به روش کاهش می افزاید. سرمایه اختیاری همچنین حمایت از حقوق طلبکاران را شامل می شود ، که خلاصه آن را بیان می کنیم.

- هیات مدیره تصمیم مجمع عمومی در مورد کاهش سرمایه را اعلام می کند (ماده 192)

- حق طلبکاران برای تجدید نظر در کاهش سرمایه (دادگاه ماده 193)

نیاز شرکت برای نجات یا پرداخت معترض قبل از کسر است
 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۹
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی