مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

دانستنی های تشکیل و ثبت کمپانی تضامنی

سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۰۰ ب.ظ

دانستنی های تشکیل و ثبت کمپانی تضامنی
یکی از اشکال موسسه ها تجاری , کمپانی تضامنی است . به موجب ماده 116 ضابطه تجارت : ( کمپانی تضامنی , شرکتی است که در ذیل نام اختصاصی برای کارها تجاری فی مابین دو یا این که یک‌سری نفر متعهد تضامنی تشکیل می شود . چنانچه بودجه کمپانی برای تادیه تمام قروض کمپانی کافی نباشد , هریک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض کمپانی است .

هر قراری که میان شرکا برخلاف این ترتیب داده شده باشد , برعلیه افراد ثالث , کان لم یکن خواهد بود .

در خصوص تشکیل و ثبت کمپانی تضامنی مورد های زیادی قابل بررسی است . از جمله زمینه کمپانی , نام کمپانی , لازمات رسمی , تشکیل کمپانی تضامنی , سود , ضرر و زیان , سرمایه کمپانی تضامنی , رئیس کمپانی تضامنی , شرکا کمپانی تضامنی , انتقال سهم الشرکه شرکا , مسئولیت سهم دار نو , فوت سهم دار , طلبکاران کمپانی تضامنی , تبدیل کمپانی تضامنی به سهامی و مدارک ثبت کمپانی تضامنی که درین مقاله به آنان اشاره می شود .

زمینه کمپانی

کمپانی تضامنی یک کمپانی تجاری است , نیز از لحاظ شکلی و نیز از حیث موضوعی . به این ترتیب , کمپانی تضامنی را برای کارها غیرتجاری نمیتوان ساخت .

به موجب این محدودیت , مسئله کمپانی قادر است منحصربه‌فرد باشد به یک فعالیت تجاری یا این که اعمال تجاری گوناگون . در غایت می بایست اعتنا داشت که زیرا مدیران کمپانی تضامنی نماینده قانونی تلقی می‌شوند , اختیارات و مسئولیت های آن‌ها به عبارتی است که در شرکتنامه یا این که اساسنامه کمپانی قید شده و شرکا بر آن توافق کرده اند . اما این‌شیوه راه‌حل به ضرروزیان افراد ثالثی است که با کمپانی داد و ستد می نمایند , چون هر گاه معاملات مدیریت بیرون از حدود اختیارات وی , تحت عنوان نماینده قانونی باشد , افراد مزبور حق رجوع و برگشت به کمپانی را نخواهند داشت . برعکس , شرکا اطمینان خواهند داشت که مدیریت در‌حالتی که از حدود اختیارات تفویض شده به وی بیرون شود , خویش می بایست جوابگو باشد .

نام کمپانی

در نام کمپانی تضامنی بایستی عبارت ( کمپانی تضامنی ( و دست کم نام یک نفر از شرکاء ذکر شود . در شرایطی‌که نام کمپانی دربرگیرنده اسامی تمام شرکاء نباشد می بایست بعداز نام سهیم یا این که شرکایی که ذکر شده شده‌است عبارتی از قبیل ( و شرکاء ( یا این که ( و برادران ( یا این که ( و پسران ( قید شود .

لازمات رسمی

الف ) از‌آنجا که نام کمپانی تضامنی نیازمند معرفی اسم سهیم یا این که شرکاء است براین اساس درصورتی که سهیم درج شده در نام کمپانی فوت کند یا این که از توده شرکاء بیرون شود بایستی اسم یکی دیگر از شرکاء در نام کمپانی قید شود . در حالتی‌که کمپانی در مورد جایگزینی اسم یکی‌از شرکاء به توافق نرسند کمپانی منحل می شود .

ب ) با اعتنا به این‌که مسئولیت شرکاء تضامنی است هریک از آنان به صورت شخصی و جمعی مقابل مطالبات بستانکاران با مسئولیت و مسئولیت تام دارا هستند . بر این پایه هر بستانکار کمپانی قادر است برای وصول مطالبات به هریک از شرکاء که دسترسی دارااست مراجعه و نسبت به وصول آن‌ها مبادرت کند و کمپانی نمی تواند از توشه مسئولیت کتف خالی نماید اگر‌چه او حق داراست در قبال پرداخت به بستانکاران طبق اساسنامه سهم خویش را از سایر شرکاء مطالبه و وصول کند .

ج ) در حالتی‌که اساسنامه در باب تضامن شرکاء ترتیبی برخلاف ضابطه تجارت تجویز کند مراتب صرفاَ فی مابین شرکاء نافذ بوده و در قبال افراد ثالث بلااثر است .
تشکیل کمپانی تضامنی

برای تشکیل کمپانی تضامنی , شرکا می بایست مطابق ضابطه شرکتنامه را تهیه و امضا کنند . در شرکتنامه , حدود , شرکت کردن , وظیفه‌های , اختیارات و دستمزد هر مورد از شرکا مشخص و معلوم می شود . دستکم مسائلی که در شرکتنامه قید می شود , به موجب مثال چاپی سازمان ثبت شرکتهای عبارتند از : اسم کمپانی , جور کمپانی , قضیه کمپانی , مرکز ها کلیدی کمپانی , آدرس بدون نقص آن , اسامی شرکا یا این که موسسین , شناسنامه و محل اقامت آنان , مبدا تشکیل کمپانی و بازه زمانی آن , سرمایه کمپانی از جمله نقدی و جنسی , میزان سهم الشرکه شرکا , مدیران کمپانی و اختیارات آنان و کسانی که حق امضا دارا هستند , زمان رسیدگی به اکانت , ترتیب تقسیم سود , باطل کمپانی , محل شعب کمپانی و بازرسان کمپانی .
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۱۷
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی