مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

مطالب علمی آموزشی و ثتبی | بلاگ شخصی حسین مرادی راد

مطالب فنی | علمی | آموزشی | حقوقی | ثبتی | شرکت ها و برند تجاری

تمامی مطالب حقوقی و ثبتی در ایران را در این وبلاگ پوشش میدهیم

مدیریت وبلاگ : حسین مرادی راد
مدیریت مطالب: علی امیرحسینی

معرفی همکاران معتبر جهت انجام امور ثبتی:

موسسه کاردان ارقام

در این مقاله به ابلاغ تفاوت های دربین بازرس کمپانی سهامی و ناظر کمپانی متعهد محدود میپردازیم . قبلی از استارت , به جهت یاد‌آوری , راجع به هر مورد از این بخش‌های مهم های بررسی کننده اشاره ای خوا هیم داشت .

بازرس کمپانی سهامی

در مراحل تشکیل و ثبت کمپانی سهامی , انتخاب بازرس کمپانی یک کدام از اقداماتی است که نقش مهمی ایفا می نماید . بازرس کسی است که بسته به مورد , مجامع همگانی موسس و معمولی صاحبان سهام , اورا برای ارزیابی در شغل های کمپانی و کارها مالی و محاسباتی آن , با انگیزه نگهداری دستمزد سهامداران مبتنی بر قانون ها تجاری و مالی و اساسنامه کمپانی و تنظیم و نثار گزارش درستی و صدق و یا این که نادرستی اعمال مدیران به مجمع همگانی معمولی انتخاب می‌نمایند .

درباره با بازرس کمپانی سهامی , نکات زیر لازم به ذکر است :

یک - بازرس بیرون از اعضای هیئت مدیره تعیین می شود .
دو - نخست تاسیس موسسات سهامی , بازرس یا این که بازرسان در شرکت ها سهای عام از سمت مجمع همگانی موسس تعیین می گردند و در شرکت ها سهامی یگانه از سوی مجمع همگانی مورد ماده 20 لایحه ضابطه تجارت صورت میگیرد .
در سالیان بعد از آن , در هر دو کمپانی سهامی عام و یگانه , گزینش بازرسان از سوی مجمع همگانی معمولی به فعالیت می‌آید .
سه - بازرس یا این که بازرسان در شرکتهای سهامی برای 1سال گزینش و ماموریت دارا هستند .
چهار - همان گونه که اشاره شد , انگیزه بازرسی , تحلیل در کارها مالی و محاسباتی کمپانی به قصد نگهداری حقوق و دستمزد سهامداران است .
درضمن مجمع همگانی معمولی می بایست یک یا این که تعدادی بازرس علی البدل هم تعیین نماید تا در صورت معذوریت , فوت , استعفاء یا این که سلب وضعیت یا این که عدم دریافت سمت بوسیله بازرس یا این که بازرسان با اهمیت جهت انجام وظیفه های بازرسی دعوت شوند .
هیئت نظار در کمپانی وفادار محدود

تشکیل کمپانی دارای تعهد محدود , عموماً بر شالوده آشنایی شرکا از یکدیگر و اعتماد و اطمینانی که آن‌ها به یکدیگر دارا هستند صورت می‌گیرد . به‌این جهت مادامی که تعداد شرکا از 12 نفر تجاوز نکرده است , قانوناً خویش آن ها در کارها کمپانی ارزیابی دارا‌هستند . در عین حالی که از گزینش ناظر یا این که بازرس ممنوع نشده اند .
اما هنگامی تعداد شرکا بیشتراز 12 نفر شد , مقنن کمپانی دارای تعهد محدود را مکلف به داشتن هیئت نظار کرده است . که‌این هیئت بوسیله مجمع همگانی شرکا گزینش می‌شوند .

طبق ماده 109 معطوف به ماده 165 ضابطه تجارت :

( در هرمورد از شرکت ها وفادار محدود , هیئت نظار لااقل مرکب از سه نفر از شرکا برقرار می شود و این هیئت را مجمع همگانی شرکا , فورا پس از تشکیل قطعی کمپانی و گذشته از هر اقدامی در کارها کمپانی مشخص و معلوم می نماید . (
تعیین هیئت بر حسب موقعیت مقرر در اساسنامه کمپانی تجدید می شود و درهرحال , اولی هیئت نظار برای 1سال تعیین خواهد شد .
گرچه ضابطه برای همه پرسی بعدی هیئت نظار از دید بازه زمانی ماموریت آن‌ها ساکت است و ظاهراَ می توان دوران ماموریت آن‌ها‌را برای ادوار بعدی بیشتراز 1سال در اساسنامه پیش گویی کرد , اما با اعتنا به قوانین رسمی مو جود در این باره از جمبه ماده 144 لایحه رسمی تصحیح بخشی از ضابطه تجارت در باب بازه زمانی ماموریت بازرس یا این که بازرسان موسسات سهامی که هر ساله تجدید تعیین می شود , می توان اذعان کرد علی الاصول در موسسه ها متعهد محدود هم بازه زمانی ماموریت اعضای هیئت نظار در عصر های آن گاه هم 1 سال خواهد بود و تجدید گزینش ناظرین پیشین بلامانع است .
وجه افتراق در میان کمپانی سهامی و ناظر کمپانی دارای مسئولیت محدود

یک - بازرس کمپانی سهامی از کسانی بیرون از مدیران و مدیرعامل کمپانی سهامی و اقربای نسبی و یا این که سببی آنان تا مرتبه سوم از اقربای طبقات اولیه و دوم و هم بیرون از دستمزد بگیران آنها می بایست باشد و از دربین کسانی بیرون از کمپانی قابل تعیین است البته در کمپانی بامسئولیت محدود , حتماَ بایستی عضو هیئت نظار از در میان شرکا کمپانی تعیین شود .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۲۰
علی امیرحسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی